AIS in Werkhaven Hitland
AIS, Automatic Identification System, tot een half jaar geleden, had ik er persoonlijk nog nooit van gehoord. Het is weer een nieuwigheid binnen de zee- en binnenvaart en binnenkort wellicht ook voor een breder publiek onder de pleziervaart.
In de zeevaart is het systeem in 2003 ingevoerd. De gedachte achter het systeem is enerzijds de veiligheid, maar anderzijds ook overzicht en informatie verschaffen tussen schepen onderling en instanties aan de wal.
Wanneer je het systeem aan boord hebt, kun je informatie over het schip, de bemanning, eventuele passagiers, lading, herkomst en bestemming kenbaar maken aan de schepen om je heen en instanties aan de wal.
Inmiddels is het systeem ook in de binnenvaart geïntroduceerd. De dochter en schoonzoon van Karel en Corrie behoorden in maart van dit jaar tot één van de eerste van 799 binnenvaartschepen waar het systeem – toen kosteloos – werd geïnstalleerd om te experimenteren met AIS op binnenvaartschepen. Corrie was meteen enthousiast, want nu kon ze precies zien waar het schip van haar dochter was. Bij of in de sluis, in de haven van Antwerpen, het was allemaal te zien op www.MarineTraffic.com
Op de website kun je zien welke schepen in de buurt nog meer voorzien zijn van AIS, maar ook welke schepen er langs komen.
Voor de pleziervaart is er nog geen verplichting tot het gebruik van AIS, maar het is al wel mogelijk. Dat is natuurlijk koren op de molen van een paar fanatieke pioniers. Toen de mogelijkheid zich aandiende, waren Karel en Corrie er als de kippen bij. Ze hadden als één van de eersten de auto op het schip, marifoon aan boord, een mobiele telefoon aan boord en dus wilden ze ook AIS aanschaffen. Vanaf vandaag staan er daarom ook schepen in de werkhaven Hitland ‘op de kaart’. Bij de Cornelia, de Reimerswaal en de Xenia werd vandaag het systeem geactiveerd en zoals hierboven op het plaatje te zien is, werkt het systeem.